News / 18-04-2019

25 Years of Tatanka: een interview met de Italiaanse meester zelf

Tatanka is een van de meest originele Hardstyle artiesten en is nog steeds immens populair. Op Decibel outdoor zal hij zijn kenmerkende sound showcasen tijdens een speciale liveset: ’25 Years of Tatanka’. Dat zegt veel over zijn persoonlijke legacy, maar ook over de geschiedenis van Hardstyle. We spraken dit Italiaanse meesterbrein over deze epische set.

Waar is het allemaal begonnen voor je?
Nou, dat is een moeilijke vraag. Ik kan me herinneren dat ik house muziek verschrikkelijk vond als kind. Het klonk allemaal hetzelfde, maar dat kwam omdat de tracks die ze op radio lieten horen ook veel commerciëler dan nu waren. In mijn tienerjaren ontdekte ik een andere kant van elektronische dance muziek die niet voor iedereen was weggelegd en werd verliefd op bepaalde nummers. In het jaar 1993 kocht ik mijn eerste “12 en begon met oefenen van mixen. Dit moet het moment zijn geweest waar het allemaal begon.

Denk je dat deze situatie nog steeds voorkomt voor de newbies, of komen zij op andere manieren de industrie in nu?
We hebben het over 25 jaar geleden, dus natuurlijk is het anders. De scene, de clubs, de promotie en ook de tools die we beschikbaar hadden: het was zonder twijfel een andere wereld dan dat het nu is. Ik denk dat vandaag de dag alles een stuk sneller gaat, maar dat is niet per sé beter. Ook niet slechter, begrijp me niet verkeerd: het is gewoon anders.

Vandaag de dag komen newbies in een totaal ander systeem binnen. De muziekindustrie is ontzettend veranderd. Maar als je het wil maken, dan zijn de regels nog altijd hetzelfde: erken dat jouw gave (als een muzikant, producer of performer) iets speciaals betekent voor het publiek en dat, wanneer je hard blijft werken, je de wereld je eigen, unieke ding kunt brengen. Als je voorbestemd bent om jouw trademark op de wereld achter te laten, zal je dat ook doen.

Wat is je favoriete herinnering aan die 25 jaar Tatanka?
Ik kan er niet eentje noemen, denk ik. Deze prachtige baan heeft me al zoveel verschillende emoties laten ervaren. Het gaat óf om hoe je track is opgepikt door je fans, of ze er nou op dansen of het enkel luisteren, óf hoeveel impact je zelf hebt op het publiek wanneer je op het podium staat. Of dat nou een groot of klein podium is, kan het echt iets speciaals achterlaten in je hart. Zo komen die mooie herinneringen bij DJ’s tot stand, denk ik. Er zijn zoveel verschillende en niet te vergelijke ervaringen die ik heb gehad dat het dom zou zijn er nu voor eentje in het bijzonder te kiezen.

Wat zou je anders hebben gedaan?
Zo goed als niks. Ik ben blij met wie ik nu ben en ik accepteer de keuzes die ik heb gemaakt in zowel mijn persoonlijke leven als carrière. Dit heeft me gemaakt tot wie ik ben. Je leert van je fouten dus als ik nu terug in de tijd zou gaan om iets te ‘fixen’ zou ik daar niets meer van leren.

Het landschap is veranderd, maar jij bent altijd trouw gebleven aan je kenmerkende sound. Hoe doe je dat?
Dat zou ik echt niet weten. Mijn gok is dat mijn kenmerkende sound afhangt van bepaalde, specifieke details die samen komen totdat ze mijn ‘puzzel’ vormen. Ik denk dat ik deze samenhang altijd heb vastgehouden, zelfs wanneer er veranderingen plaatsvonden in de muziek die ik draaide als DJ en produceerde.

Waarom is het zo belangrijk trouw te blijven aan jezelf?
Omdat je aan het einde van de dag jezelf in de spiegel ziet en je kunt niet tegen die persoon liegen. Je moet die kop voor de rest van je leven delen met die motherfucker. Trouw blijven aan jezelf is het minimale wat je moet doen als je gelukkig wilt zijn met wie je bent.

Hoe behoud je jouw kenmerkende sound in de nabije toekomst?
Een tijdje terug stopte ik bijna met draaien van nieuwe hardstyle, omdat ik dacht dat het produceren van slechts één of twee tracks per jaar niet genoeg zou zijn om geboekt te worden. Nu zal je waarschijnlijk denken, “Waarom produceer je dan niet meer”? Zie het zo: in het verleden ‘moest’ ik muziek releasen om het tempo van mijn collega’s bij te houden. Soms leverde ik dan iets op waar ik niet helemaal tevreden mee was. Persoonlijk vind ik dat mijn tracks altijd speciaal moeten zijn en ‘nog nooit eerder gehoord’. Ik wil mezelf niet steeds herhalen. Ik ben immers geen fabriek. Ik probeer daarom altijd iets speciaals en unieks te vinden wat ik met mijn muziek vertel. Mijn creatieve proces forceren door mezelf deadlines te geven, werkte gewoon niet voor me.

Vandaag de dag speel ik langere sets waarin ik opbouw vanaf de periode vóór early hardstyle tot meer modernere tracks. Het is niet zo dat ik de nieuwe muziek niks vind, maar er zijn gewoon veel tracks die niet mijn smaak zijn (als je het over samenhang hebt). Maar wanneer ik dat wel voel bij een track, ontstaat er een glimlach op mijn gezicht. Op dit moment ben ik bezig met verschillende projecten. Wellicht dat die ooit echt het licht gaan zien. Of niet. Wie zal het weten? Als ik ze besluit uit te brengen, zullen ze veel zeggen over hoe ik mij nu voel over mijn en in hoeverre ik impact wil maken op mijn fans.

Zou je jouw sound ooit enigszins aanpassen als de toekomst daar om vraagt?
Ik heb geen haast. Als er iets in mijn hoofd ontstaat waar ik potentie in zie, dan leg ik heel mijn hart in het project. Ongeacht welk genre dit is.

Je draait dit jaar op de Hardstyle Classics stage tijdens Decibel outdoor. Wat kunnen we verwachten?
Dit is een extra speciaal jaar voor mij omdat ik een kwart eeuw achter de draaitafels vier. B2S heeft me de kans gegeven een speciale spot op Decibel te vervullen. Desondanks wil ik mijn hele weg binnen de scene showcasen en dat is niet mogelijk. Ik zou hier meer dan acht uur voor nodig hebben om een representatieve samenvatting te kunnen geven. Ik blijf daarom bij de periode die in Nederland het bekendst is, dus 2002 tot 2014.

Hardstyle Classics lijkt enorm in populariteit gegroeid de laatste tijd. Hoe komt dat denk je?
Wanneer muziek zich ontwikkeld, zullen genres altijd oude structuren en sounds verliezen. Hardstyle is een van de snelst ontwikkelende binnen de elektronische muziek industrie en is ontzettend veranderd in zowel geluid als BPM. Als je nieuwe met oude tracks zou vergelijken, voelt het als een compleet ander genre haha! Elk tijdperk binnen hardstyle heeft specifieke aspecten die geen ander tijdperk heeft. Ik geef toe dat dit vandaag de dag niet meer zo is. The oudere fans missen die aspecten en de nieuwe fans ontdekken dit: een soort evergreen limbo.

Denk je dat de populaire Hardstyle Classics sound nog iets kan veranderen? En waarom (niet)?
Je kan het oppompen, opknippen, husselen. Maar je kunt het nooit veranderen. Als je dat zou doen, zou het iets compleet anders zijn.

Wat is het hoofdingrediënt van een goede Classics-set volgens jou?
Je goed voelen over de sfeer die je bij het publiek creëert en zelf ook optimaal genieten!

Hoe zien de komende 25 jaar van Tatanka eruit?
Nou, ik ben 39, dus… Ik heb echt geen idee, maar niets is onmogelijk! Ik bedoel, ik zie mezelf niets anders dan muziek doen, dus dat zal altijd onderdeel van mijn leven blijven. Niet enkel op het gebied van carrière.

Misschien even vooruitkijken naar de nabije toekomst dan maar. Wat kan je ons al vertellen over je plannen?
Zoals ik al zei, ben ik bezig met een aantal projecten, maar ik weet niet welke daarvan het levenslicht gaan zien. Momenteel zit ik middenin een veelbelovende samenwerking met mijn Italiaanse maatje Kronos. We zijn hier echter al sinds Augustus af en aan mee bezig en nog niet tevreden. Daarnaast werk ik aan een track geïnspireerd op early hardstyle en dat klinkt ook erg veelbelovend. Ook hiervan weet ik echter nog niet of ik het ga releasen. Het is namelijk bedoeld voor een speciale fan van me die wel wat extra pump kan gebruiken voor zijn races: Andrea Dovizioso. We zien wel wat de toekomst brengt!

Als we naar jouw agenda kijken, zien we veel shows in Italië. Zou je zeggen dat de Italiaanse scene nog steeds groeiende is en hoe ervaar je dit zelf?
Er worden veel feesten georganiseerd binnen de Italiaanse clubscene waaronder feesten met hardstyle. Dit verspreidt zich ook naar de meer ‘commerciële’ locaties. Dat komt, denk ik, door de wereldwijde verspreiding van hardstyle die momenteel ook meer en meer verweven raakt met de meer mainstream vormen van de dance cultuur.

We zien je toch nog wel in Nederland, hè?
Ja zeker! Er staan behoorlijk wat classics-set op de planning dit seizoen: tot straks!

Share:
Decibel

Mailinglist from b2s

Coca ColaHeinekenRed BullDiageo