News / 14-02-2019

Het Hard Bass van B2S’ marketeer Elizabeth

Ineens was daar het nieuws: de laatste editie van Hard Bass! Als onderdeel van het B2S marketingteam sinds 2017 kan ik me mijn eerste Hard Bass als bezoeker nog goed herinneren. Ook tijdens het werken op een Hard Bass had ik nog steeds vaak ‘last’ van kippenvel-momentjes en een trots gevoel. Je kunt je dus best voorstellen dat ik er behoorlijk van schrok.

Maar goed, we hebben het mooiste uit het concept gehaald en dan is het soms een kwestie van op het hoogtepunt stoppen. Kill your darlings is een bekende term uit de creatieve sector. Toch de stekker ergens uit durven trekken terwijl het nu nog een sterk concept is. Ook al is die niet altijd even leuk.

Met volle passie begonnen we aan het marketingplan. Dat vergt altijd een hoop planning. We willen op de juiste momenten de juiste dingen vertellen. We knipten nieuwsmomenten op, om het verhaal zo duidelijk mogelijk te maken. Eerst moest het nieuws eruit. Zonder te veel poespas. Een iconisch concept als Hard Bass beëindigen vergt een duidelijke uitleg.

Toen iedereen een beetje aan het idee gewend was, deelden we de trailer en officiële artwork. Vanaf dit moment startten we het verhaal achter het concept. Het creatieve team had een waanzinnig idee bedacht: een capsule waarin alle herinneringen van tien jaar Hard Bass in GelreDome verzameld worden. Als marketingteam kregen wij de opdracht dit verhaal te vertellen, maar ook die herinneringen bij elkaar te zoeken. Zo gingen we in gesprek met fans, plozen we ons archief uit naar foto’s en video’s, beluisterden we oudere anthems en bekeken we het artwork van de laatste jaren. Een volle geschiedenis! We hadden meer dan genoeg content voor onze social media-kanalen. We gingen echter toch nog in gesprek met de artiesten die er al die jaren bij waren. Anekdotes delen, herinneringen ophalen; het werd stiekem steeds lastiger om afscheid te nemen.

In januari verkocht Hard Bass compleet uit. De champagne mocht open, maar de herinneringen worden nog steeds gedeeld. Gedurende de campagne vertelden we 99% van het verhaal. Van de eerste GelreDome editie in 2009 tot en met de laatste editie in 2018. Van elk evenement deelden we het stage design, anthem, herinnering van een bekende artiest en meer. Dat ene procentje moest echter nog gebeuren: the Last Formation. Op 2 februari ging het toch echt gebeuren. Het laatste stukje van de puzzel maakte de legacy compleet. Als marketingteam zetten we alles op alles om al die stukjes de wereld in te helpen. Waarom dat laatste stukje dan niet? Daarom bedachten we dat het tijd was voor een livestream, zodat alle Hard Bass fans onderdeel zijn van de laatste editie.

Vlak voor show, terwijl de campagne eigenlijk op zijn einde loopt, is er toch nog veel te doen binnen de marketing. Zo zorgen we dat alle fotografen een goede briefing krijgen, maakten we afspraken met de partij achter de livestream, spraken we met pers en regelden we win-acties en interviews voor tijdens de show. Ons werk als marketeers houdt niet op tijdens show. Zo beantwoorden we dagelijks een hoop vragen over het evenement via onze Facebook-pagina. Ook net voor of tijdens de show wil men graag weten of hun ticket via de telefoon gescand kan worden bijvoorbeeld. Ook begeleiden we pers, sturen we de fotografen aan en houden we bezoekers op de hoogte met foto’s. Dit jaar kwam de livestream daar dus bij.

Ook afgelopen weekend was het dus flink aanpoten. Gelukkig is er altijd de mogelijkheid even te kijken naar de show. Op zo’n moment besef je toch weer hoe gaaf deze baan is. Duizenden mensen los zien gaan in een immense arena en weten dat jij daar een steentje aan hebt bijgedragen, is een waanzinnig gevoel. Zaterdag was dat trotste gevoel wel een stukje erger. De show ging geweldig en mensen waren enthousiast. Toen er na de endshow ook nog eens luid werd geapplaudisseerd maakten mijn hart nog een extra sprongetje.

Net zoals vele Hardstyle liefhebbers gaan wij Hard Bass ook erg missen. Als marketeer voel ik me vereert om met dit soort concepten te kunnen werken. Wij genieten nog even na met de foto’s en video’s die bij het team binnen komen. Ons doel nu is om die zo snel mogelijk te kunnen publiceren zodat iedereen nog even na kan genieten van the Last Formation.

Elizabeth
Marketing & Campaign Leader bij B2S

Share:
Hard Bass

Mailinglist from b2s

Coca ColaHeinekenRed BullDiageo